Veel gestelde vragen
Solitt Beheer BV draagt goed zorg voor uw gebouw, maar het kan altijd gebeuren dat er een probleem opduikt. Welke zaken kan u in dat geval ondernemen ? Solitt Beheer BV informeert haar klanten graag met betrekking tot veel voorkomende situaties.
Een liftpanne, wat nu?
De meest effectieve manier om een liftpanne te verhelpen is om rechtstreeks contact op te nemen met de onderhoudsfirma van de liftinstallatie. De contactgegevens van de betrokken dienst hangen in de lift zelf. Bij voorkeur plaatst u deze in uw gsm.
De meest voorkomende onderhoudsfirma's zijn:
Coopman Orona:
056 35 07 01
Cosmolift:
09 243 85 85
Quality Lift:
0494 32 36 31
Dalatec:
014 70 73 03
D-Lift:
014 75 66 30
De Lift:
0800 204 04
Hugo De Jongh:
0800 354 56
Kone:
02 346 21 00
Lift-It:
014 61 31 48
Lift Technics:
0472 25 55 63
Min Liften:
015 43 60 69
MP Liften:
03 600 17 33
MyLift:
0477 87 88 07
ORA Liften:
03 218 45 73
Otis:
0800 124 24
Qualivate:
0472 13 44 19
Schindle:r
0800 170 70
TKE (ThyssenKrupp):
070 233 266
U kan een melding steeds via uw syndicus laten verlopen. Gelieve er wel rekening mee te houden dat dit enige vertraging met zich meebrengt.
Een probleem met uw rioleringsstelsel?
Neem in eerste instantie contact op met uw syndicus en geef duidelijk volgende gegevens door: uw naam, uw gebouw, uw contactgegevens en een omschrijving van het probleem.
Bij hoogdringendheid kan u steeds contact opnemen met een lokale ruimdienst. Enkele suggesties:
Bart Dieltjens:
015 76 24 75
Gebruers Ruimingswerken:
014 23 21 34
Lazeroms:
03 226 27 98
Lierse Ruimingswerken:
0484 18 57 46
Wie draagt welke kosten nadien? Hier dient men terug te vallen op het principe van wat is privatief of gemeenschappelijk. Een probleem in de gemeenschappelijke leidingen zorgt ervoor dat de facturatie via de VME verloopt. In het omgekeerde geval, indien het probleem in het appartement zelf gelegen is, staat de mede-eigenaar zelf in voor de kosten.
Waterinfiltratie, wat kan u als mede-eigenaar zelf ondernemen?
Meer en meer worden VME'S geconfronteerd met noodweer en overmachtssituaties. In dergelijke gevallen kan de straatriolering de overvloedige regenval niet altijd slikken en is de kans reëel dat het water zijn weg zoekt naar de ondergrondse parkeergarage en kelder. Daarnaast merken wij dat een aanhoudende hoge grondwaterstand ook voor problemen kan zorgen.
Het is sterk te adviseren om als mede-eigenaar/bewoner preventief op te treden indien u merkt dat er sprake is van waterinfiltratie. Tracht water zoveel mogelijk af te leiden richting pompputten en voorkom dat het water zijn weg zoekt naar liftkokers. Indien de situatie niet te overzien is dient men de brandweer te contacteren. De syndicus zal nadien evalueren welke maatregelen genomen kunnen worden zodat toekomstige calamiteiten gereduceerd of volledig uitgesloten kunnen worden.
Bovendien adviseren wij als syndicus om de liftinstallatie stil te zetten op de bovenste verdieping (contacteer hiervoor de liftfirma indien dit zelf niet lukt). Schakel de hoofdzekering van de lift uit en plak ze af. Nadien kan men op elke liftdeur een papier hangen met de vermelding dat de lift buiten dienst werd genomen omwille van veiligheidsredenen.
Stormschade aan de buitenschil van het gebouw (gevel of dak)?
Neem contact op met uw syndicus en geef duidelijk volgende gegevens door: uw naam, uw gebouw, uw contactgegevens, een omschrijving van het probleem en duidelijke overzichts- en detailfoto's van de schade.
Uw syndicus zal afhankelijk van het schadebeeld evalueren of de kwestie hoogdringend is. Bij dringende situaties (bv. pannen gaan vliegen of een lek in het dak) contacteren wij zo snel mogelijk een dakwerker om verdere gevolgschade te voorkomen. Nadien nemen wij contact op met de verzekeringsmakelaar die een schadedossier opent.
Onze dienst schade kan u bereiken via schade@solittbeheer.be.
Algemene schadedossiers, wat dien ik te ondernemen?
Neem contact op met uw syndicus en geef duidelijk volgende gegevens door: uw naam, uw gebouw, uw contactgegevens, een omschrijving van het probleem, datum van de schade en duidelijke overzichts- en detailfoto's van de schade. Op basis van deze informatie zal er al een schadedossier bij de verzekeringsmakelaar geopend worden. Na ontvangst van een gedetailleerd schadebestek (offerte) zal de verzekeraar evalueren of een expertise noodzakelijk is.
Onze dienst schade kan u bereiken via schade@solittbeheer.be.
Een defect in uw gebouw?
Men dient steeds een duidelijk onderscheid te maken tussen de privatieve en de gemeenschappelijke delen van het gebouw. Onderhoud en herstellingen in uw eigen appartement behoren tot de verantwoordelijkheid van elke individuele mede-eigenaar, of het moest om een gemeenschappelijk deel gaan. In de basisakte kan u duidelijk het verschil terugvinden en uw syndicus kan doorgaans snel inschatten of een probleem privatief of gemeenschappelijk is.
Indien het om een gemeenschappelijk deel gaat is het de Vereniging van Mede-eigenaars (VME) die bevoegd is. Beslissingen over onderhouds- en/of herstelwerkzaamheden worden tijdens een (Bijzondere) Algemene Vergadering genomen. De syndicus zorgt nadien voor de uitvoering en opvolging. Uitzonderingen zijn hoogdringende situaties, in dat geval is de syndicus wel gemachtigd om meteen in te grijpen.
Waar kan ik terecht voor dringende vragen binnen de kantooruren?
U kan ons bereiken op ons algemeen telefoonnummer: 03/331.01.10. Daarnaast kan u uw beheerder rechtstreeks bereiken op zijn gsm-nummer. Al onze beheerders kan u terugvinden op onze website https://www.solittbeheer.be/contact.html.
Waar kan ik terecht voor dringende interventies buiten de kantooruren?
U kan uw beheerder rechtstreeks bereiken op zijn gsm-nummer. Al onze beheerders kan u terugvinden op onze website: https://www.solittbeheer.be/contact.html.
Indien uw beheerder niet meteen opneemt laat u een boodschap achter. Nadien evalueren wij of de situatie dringend is. Indien dit niet het geval is contacteren wij u terug tijdens de kantooruren (bv. boekhoudkundige vraag of algemene technische vraag). Bij hoogdringende situaties zal uw beheerder u wel terug contacteren en het nodige doen.
Overlast door mijn buren, wat kan ik ondernemen?
Een syndicus dient steeds onpartijdig te zijn en komt niet tussenbeide als het gaat om geschillen met de bewoners. Voor dergelijke zaken kan u terecht bij uw wijkagent of het vredegerecht.
Algemene richtlijnen/adviezen
- Personen die vastzitten in de liftinstallatie kunnen rechtstreeks bellen naar de liftenfirma via de noodknop (induwen gedurende 5 seconden), indien niet bereikbaar belt u de brandweer op 112.
- Bij medische noodgevallen of ongevallen belt u de hulpverlenende diensten op 112.
- Bij brand of wateroverlast belt u naar de brandweer op 112.
-
Hieronder een oplijsting van de meest belangrijke noodnummers:
Brandweer: 112
Fluvius (storingen): 078 35 35 00
Fluvius (gasgeur): 0800 65 0 65
Ambulance: 112
Politie: 101